2.7.1 KERNCOMPETENTIE 16



Rol:
Beroepsbeoefenaar
Domein:
Beroep
Domeinspecificatie:
Beroepsinnovatie

Competentie 16:
Om het beroep van VGG te ontwikkelen tot een professie die aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen van de eenentwintigste eeuw, vervult de VGG een actieve rol in de vernieuwing van het beroep en het bevorderen van het beroepsbewustzijn

Toelichting
Het zorgaanbod voor de gerontologischgeriatrische cliënt heeft plaats vanuit een grote diversiteit aan instellingen en afdelingen: afdelingen psychogeriatrie en chronische somatiek in verpleeghuizen, het verzorgingshuis, thuiszorg, geriatrische afdelingen in ziekenhuis, revalidatie afdelingen in verpleeghuis of revalidatiekliniek, kleinschalige woon/zorgaanbod et cetera. De bulk van het aanbod komt echter van de sector verpleegverzorgingshuizen, en zich verder ontwikkelende zorgketens. Bestuurders en managers zijn verantwoordelijk voor het aanbod en goede kwaliteit van de zorguitvoering.
Maar ongeacht wie haar werkgever is, oefent de VGG haar vak uit vanuit haar professionele referentiekader, dat wordt gevormd door opleiding en deskundigheidsbevordering, deelname aan beroepsorganisaties en inschrijving in het register. Dit geeft haar speciale verplichtingen en verantwoordelijkheden. Het veronderstelt het gebruik maken van haar capaciteiten en het zoeken naar mogelijkheden om actief mee te werken aan de professionalisering van het beroep. Zij identificeert zich met de waarden van het beroep, en incorporeert haar professionaliteit in de dagelijkse zorgverlening. Dat houdt in dat zij vanuit haar beroepsperspectief standpunten kan innemen aangaande ethische, economische en cultureel maatschappelijke vraagstukken. Gezien de combinatie van de kwaliteiten die zijn verbonden aan een hogere beroepsopleiding en aan het beroep, mag van de VGG worden verwacht dat zij een actieve rol vervult bij de beroepsontwikkeling en bij de ontwikkeling van het beroepsbewustzijn bij vakgenoten. Het is juist in het domein van de beroepsinnovatie dat de VGG haar bijdrage kan leveren. De activiteiten die voortkomen uit de rol van beroepsbeoefenaar liggen enerzijds in verenigingsverband, bijvoorbeeld bij een aangesloten organisatie van de V&VN.
Anderzijds liggen activiteiten op het snijvlak van het beroep en de arbeidsorganisatie. Een belangrijke activiteit is deelnemen aan of opzetten van een verpleegkundige/verzorgende adviesraad binnen de eigen organisatie, waardoor het mogelijk wordt professionele waarden en standaarden op organisatieniveau te implementeren en te verankeren.

Uit contacten met HBOV opgeleide verpleegkundigen blijkt dat het veld van de ouderenzorg een laag aanzien heeft, en de verpleegkundigen weinig zin hebben er te gaan werken. Enerzijds omdat velen, net als veel van hun MBO opgeleide collega’s denken dat oudere mensen niet zo erg interessant zijn. Ten tweede zeggen zij, dat zij gehoord hebben dat men in de ouderenzorg niet openstaat voor professionaliteit. En, zo zeggen zij, wij hebben wel een opleiding gedaan om onze kennis in de praktijk toe te kunnen passen, anders had ik niet hoeven te studeren. Dus ga ik liever in een andere branche werken. Een aantal HBOV opgeleide verpleegkundigen, die ervaring hebben in het verpleeghuis stellen hier tegenover dat het zeker niet zo is dat oudere mensen niet interessant zijn. Zij geven hier voorbeelden van en, zo zeggen zij, je moet goed uitkijken bij welke organisatie je gaat werken. Wij hebben ervaring met verpleeghuizen waar wel degelijk een beroep op deskundigheid wordt gedaan. Zij praten nog door, en voelen zich niet tevreden over de uitkomst van het gesprek, omdat zij van hun werk houden, en de vooroordelen en misvattingen willen corrigeren. Naar aanleiding van dit gesprek besluiten zij over hun ervaringen een artikel te schijven in TVZ. En zij nemen zich voor deel te gaan nemen aan de landelijke vakgroep Ouderenzorg.

Bij
beroepsinnovatie door de VGG

gaat het om
  • Zich identificeren met de waarden van het beroep;
  • De beroepswaarden in de dagelijkse praktijk uitdragen;
  • Het begrijpen van de situatie waarin de VGG verkeert als zich professionaliserend beroep zorgen voor een professionele stem in de organisatie;
  • Zich profileren naar andere zorgverleners;
  • Concreet maken van weten regelgeving in de beroepspraktijk en beroepsontwikkeling;
  • Deelname aan professionele verenigingen en hiervan afgeleide werkgroepen en vakgroepen;
  • Opzetten van en deelnemen aan verpleegkundige adviesraden;
  • Participeren in de ontwikkeling van nieuwe classificatiesystemen, standaarden en modellen en deze toepassen in de praktijk;
  • Participeren in verplegingswetenschappelijk onderzoek;
  • Participeren in ethische commissies;
  • Hanteren van de spanning tussen doelmatigheid en kwaliteit;
  • Functioneren als actief teamlid.
zodat
de VGG beroepsgroep zich kan ontwikkelen tot een professioneel niveau dat past bij de maatschappelijke waarden en normen van de eenentwintigste eeuw.

[verder naar: 2.7.2 Kerncompetentie 17]