2.7.2 KERNCOMPETENTIE 17



Rol:
Beroepsbeoefenaar
Domein:
Beroep
Domeinspecificatie:
Deskundigheidsbevordering

Competentie 17:
Om de kwaliteit van het VGG beroep op hetvereiste peil te houden, zodat het kan voldoen aan de maatschappelijke criteria, werkt de VGGverpleegkundige actief mee aan de bevordering van de deskundigheid van de beroepsgroep

Toelichting
Professionaliteit veronderstelt een grote mate van deskundigheid en actuele vakkennis. De ontwikkelingen in de oudenzorg en de gerontologie en geriatrie,en de veranderingen in de maatschappij vragen om permanente scholing van VGG. De maatschappelijke ontwikkelingen vragen om zaken als 'evidencebased' handelen, vraaggestuurde zorg, werken vanuit een maatschappelijk bewustzijn en transparantie in beroepsontwikkelingen. De VGG die als 'advanced beginner' afstudeert zal zich via praktijkervaring, reflectie op de praktijk, cursussen, symposia en vakliteratuur blijvend bekwamen en zo kunnen uitgroeien tot expert in de geriatrische en gerontologische verpleegkunde. Van de HBOopgeleide VGG mag worden verwacht dat zij een houding heeft ontwikkeld die gericht is op levenslang leren. Daarbij is het nodig dat zij de vaardigheden heeft om zelf snel te leren en leermogelijkheden te zien en te gebruiken. Zij zal ook in staat moeten zijn anderen te instrueren, adviseren en voor te lichten. Individueel en groepsgewijs reflecteren op de praktijk is een van de vele mogelijkheden om te leren, evenals het geven en bijwonen van klinische lessen en deelname aan discussies in vakgroepen

Een groep HBOV opgeleide verpleegkundigen hebben na afloop van een vakgroep bijeenkomst het initiatief genomen om een intervisie groep te worden. Een deel van hen werkt als wijkverpleegkundige, een werkt er als praktijkverpleegkundige
bij een huisarts, en twee gaan werken als VGG bij een zorgcentrum. Door de gesprekken met elkaar en met enkele deskundigen, zijn ze gaan zien dat hun werk veel raakvlakken kent. Maar tegelijk zijn er ook verschillen. Zij hebben nog niet helemaal duidelijk wat zij hier mee kunnen doen. Het gesprek draait vaak om de vraag hoe je een verbinding kunt maken tussen zorg, welzijn en wonen. En vooral is dan de vraag wat verpleegkundigen hieraan kunnen bijdragen. Belevingsgerichte zorg wordt genoemd. Vraagsturing en ketenzorg zijn genoemd. Maar, zegt een van hen, vergeet niet de verpleegtechnische zorg, zorg voor decubituspreventie, vallen en depressies. Zouden zorgactiviteiten nu echt zoveel verschillen in het verpleeghuis, verzorgingshuis of bij mensen thuis? Dat het echt heel anders is dan in het ziekenhuis daar zijn ze het snel over eens.
De groep besluit een studiegroep te vormen, waarin ze aan intervisie willen doen. Maar ook literatuur willen bespreken. Zo gezegd, zo gedaan spreken ze af voor de eerstvolgende avond.

Bij
deskundigheidsbevordering door VGG

gaat het om
  • Het ontwikkelen en uitdragen van een levenslange leerhouding;
  • Zelf leermogelijkheden zien en gebruiken;Instrueren, adviseren en voorlichten over methoden, technieken, classificatiesystemen, modellen en verpleegkundige theorieën;
  • Geriatrische / gerontologische en vakgerichte lessen bijwonen en verzorgen;
  • Het bijwonen van en een bijdrage leveren aan symposia en congressen;
  • Vakliteratuur bijhouden en deze bespreken in de praktijk;
  • Volgen en geven van bijscholingen;
  • Het op de hoogte blijven van en de consequenties overzien van ontwikkelingen in de maatschappij en gezondheidszorg.
Zodat
de samenleving kan blijven vertrouwen op vakkundige VGG, en zij een gerespecteerd lid is van de gehele beroepsgroep.

[verder naar: Bijlagen]