2.6 ROL COACH

[terug naar: 2.2 overzicht rollen, domeinen en competenties]
[verder naar kerncompetentie: 13 14 15]

Door de kennis van de gezondheidszorg in het algemeen en van de geriatrie en gerontologie in het bijzonder motiveert de verpleegkundige de teamleden. Daarnaast heeft de VGG als coach een rol bij de verhoging van de kwaliteit van het professioneel handelen, door het helpen bij reflectie, intervisie, supervisie, intercollegiale consultatie en het geven van werkbegeleiding. De VGG draagt zorg voor een omgeving waarin – blijvend – geleerd kan worden, waarin de principes van doelmatig handelen worden toegepast en intercollegiale toetsing plaatsvindt. De VGG vervult een actieve rol in het begeleiden van nieuwe collega’s en stagiaires van de hogere beroepsopleiding verpleegkunde. In haar rol als coach kan de VGG geconsulteerd worden door andere afdelingen of zorgverleners in andere situaties.

De rol van coach kent 3 kerncompetenties (nr. 13 - 15) Klik hieronder op de kerncompetenties voor uitgebreide informatie.


2.6.1 kerncompetentie 13
13. Om de doelen van het zorgbeleid en de zorgprogramma’s te realiseren kan de VGG extra- en intramuraal werkende verpleegkundigen,verzorgenden en helpenden helpen en steunen bij het uitvoeren van de vastgestelde taken en functies.

2.6.2 kerncompetentie 14
14. Om stagiaires en collega verpleegkundigen en verzorgenden te steunen in hun professionele identiteit, staat de VGG de collega met raad en daad terzijde

2.6.2 kerncompetentie 15
15. Om stagiaires, collega-verpleegkundigen en -verzorgenden te steunen in hun professionele identiteit, staat de VGG hen met raad en daad ter zijde.